(Inneholder reklame) • Smart gelèsnop pimpet med mineraler!

Gelèsnop er populært blant store og små her hjemme, og jeg ser mitt snitt til å dytte oppi litt ekstra bra saker her også.

Mineraler er viktige næringsstoffer for kroppen. De finnes i alle matvarer, men på grunn av at det moderne jordsmonnet stadig blir mer utarmet og fattig på mineraler, betyr dette også at planter og vekster har mindre mineralinnhold enn før. Dette betyr at det er lurt å ha litt ekstra fokus på å få nok.

MAGNESIUM
Det estimeres at veldig mange av oss får for lite magnesium, men mineralet er helt avgjørende for mangfoldige enzymer og enzymfunksjoner i kroppen – og ikke minst produksjon av energi.

Magnesium har flere viktige funksjoner i kroppen. For eksempel:

  • Energiproduksjon fra fett og karbohydrater i form av energimolekylet ATP. ATP, som leverer energi til nesten alle prosesser i kroppen, for eksempel musklene, er avhengig av å danne en kjemisk forbindelse med magnesium (MgATP).
  • Dannelsen av DNA og proteiner.
  • Cellesignalisering. MgATP er også involvert i produksjon av signalmolekylet cAMP, som er viktig for hormonene i kroppen.
  • Oppbygning av skjelettet og andre strukturer i kroppen, for eksempel cellemembraner og kromosomer (samlinger av DNA).

Studier har vist at et høyt inntak av magnesium:

Studier viser at magnesiumtilskudd kan motvirke:

Husk også at stress øker behovet for magnesium og det er praktisk talt umulig å få for mye magnesium, siden opptaket er så stramt regulert av kroppen. Likevel kan man reagere på magnesiumtilskudd dersom man har for lite av kalium og natrium.

Jeg har også skrevet om magnesium her

KALIUM OG NATRIUM
Disse to lever i et tett samarbeid i kroppen vår og er avgjørende for en hel rekke funksjoner, blant annet for:

• Muskelfunksjon
• Hydrering og væskeregulering
• Nervesystem (kommunikasjon i kroppen)
• Fordøyelse og næringsopptak (produksjon av magesyre)
• Blodtrykk
• Blodsukkerregulering
• Aktivering av enzymer, bla for reparasjon av DNA

De bør være i en god balanse for at kroppen skal fungere optimalt. Et moderne kosthold med mye industrimat og lite rene råvarer kan gi for mye natrium (salt) og for lite kalium.

For voksne menn anbefales et inntak på mellom 3 og 6 g kalium om dagen, avhengig av hvem vi spør. For å unngå lave kaliumnivåer, både i blodet og ellers i kroppen, er det nødvendig med et inntak på minimum 1,6 g per dag for både kvinner og menn. Antagelig er det individuelle ulikheter som avgjør hvor mye vi trenger. Stress, medikamenter og visse andre faktorer kan øke behovet.

Mer om kalium finner du her

Pass på at du får nok
I bunn og grunn kan det skrives svært mye om disse mineralene/elektrolyttene, men det er ikke egentlig nødvendig å pugge alt det disse gjør i kroppen. Det holder å legge seg på minnet at de er svært viktige og at vi må passe på å få nok! Det gjør vi gjennom et næringstett kosthold med rene råvarer, fortrinnsvis fra både plante- og dyreriket.

I tillegg kan det være smart med et magnesiumtilskudd for mange, fordi det rett og slett er vanskelig å få store nok mengder fra matvarer alene. Å bruke magnesiumspray- eller lotion på kroppen eller et fotbad med Epsom-salt før man legger seg om kvelden, er supert.

Kaliumkraft er en fin måte å få i seg ekstra kalium på, og også natrium, dersom du tilsetter en god klype uraffinert salt.

Naturkilden har fine mineralprodukter

«Binyrecoctail»
Jeg starter som regel dagen med en såkatl binyrecoctail, også kjent som adrenal coctail, etter oppskrift fra Morley Robbins/Magnesiumprotokollen. Den består av et lite glass vann tilsatt et par gode skvis med sitronsaft (eller fersk appelsinsaft), en raus klype uraffinert salt og en knivsodd med kremotartari eller kaliumglukonat, samt gjerne litt ekstra c-vitamin i form av en halv ts camu camu-pulver.

Detaljert oppskrift på binyrecoctail finner du her

Alle monner drar!
Alle monner drar, så det å lure inn litt mineraler i drikke og mat kan være smart, særlig hvis man vet man får i seg lite av visse næringsstoffer. Små barn kan være bestemte i matveien og mange er også småspiste, da kan det være smart med noen ekstra knep.

Barn skal ha mindre av det meste enn voksne, og det er selvsagt viktig at de ikke får for mye av verken salt eller kalium. For mye kalium er uheldig, spesielt ved nyreproblematikk, men for friske personer trenger man ikke bekymre seg for mengdene som finnes i matvarer, ei heller mindre «tilskudd» som i disse gelèene.

Gelègodis med mineraler
Jeg har tidligere skrevet om supergelè smakssatt med eteriske oljer, men her har jeg altså tilsatt mineraler og supermatpulver i tillegg. Mengden mineraler jeg tilsetter utgjør ikke veldig mye, særlig for en voksen person, men alle monner drar – det er hele poenget med å «pimpe» maten – at litt her og litt der tilsammen utgjør en forskjell!

Bruk gjerne så fersk appelsinjus som mulig, press gjerne selv om du har mulighet – så får du også litt vitamin C som også er fint for blant annet binyrene.

Selvsagt skal vi ikke glemme at gelègodis også gir oss nyttig tilførsel av kollagen, spesielt aminosyrene glysin og prolin som har en rekke gode effekter på kroppen.

Ingredienser
2 dl væske (saft av 1/2 sitron + appelsinjus) (evt. most mango)
3 ss gelatinpulver
Litt søtning; 2 ss akasiehonning og/eller noen dråper stevia (juster etter egne smaksløker)
En raus klype uraffinert salt
1/2 ts kremotartari (cream of tartar), apotek eller helsekost (kaliumhydrogen)
Evt. kaliumklorid eller kaliumglukonat (se boksen for hvor mye kalium det gir!)
En pipette magnesiumdråper (f.eks. disse eller disse)
Evt. 5-10 dråper mineraldråper

For ekstra mineraler, antioksidanter og fin farge:
Evt. 1/2 ts matchapulver
Evt. 1/4-1/2 ts blå spirulina

For ekstra smaksboost og antioksidanter:
1-4 dråper sitron eterisk olje (obs! av 100% ren kvalitet)
1-4 dråper appelsin eterisk olje (obs! av 100% ren kvalitet)

Mer om eteriske oljer
E-bok: Mine beste oppskrifter med eteriske oljer

Fremgangsmåte
Rør ut gelatinpulveret i halvparten av væsken i en liten kasserolle og la det svelle/blomstre i ett minutt eller to.

Varm opp på medium varme, rør godt. Bruk ca 5 minutter og la gelatinet bli helt oppløst. Skal ikke koke!

I mellomtiden blander du inn de øvrige ingrediensene i resten av væsken.

Når gelatinet er oppløst bruker du en visp og rører varm væske med kald væske. Rør til alt er godt blandet (men ikke pisk for kraftig, da får du skum). Smak til med søtning og salt.

Hell blandingen over i silikonformer eller spre det utover en stor ildfast form kledt med bakepapir (eller plastfolie). Sett kaldt til det stivner, evt. i fryseren noen minutter. Ta ut av formene eller kutt opp med skarp kniv.

Passer for alle som trenger litt ekstra mineraler/elektrolytter, særlig fine mellom måltidene eller som tursnacks. Barn over to år kan fint spise disse, men du tilpasser selvsagt mengden du gir eller innholdet du putter i til mindre barn. Er de primært myntet på barn, så bruk kun 1-3 dråper eterisk olje til sammen.

Mer om kalium?
Sjekk ut denne podcastepisoden om kalium med Lekent liv med Lilalife

——

Sjekk ut mine gratishefter
med tips og inspo på veien mot en friskere hverdag!
Du finner dem her

——

Bli med på online-kurs:
Helserevolusjon

Hvordan ta ansvar for egen helse i en moderne verden?
Lær mer om ernæring, fordøyelse, hormoner, mineralbalanse, epigenetikk, stressmestring og hvordan du kan støtte kroppen naturlig!
Les mer her!

HR-bok-4

KILDER:

https://forskning.no/vitaminer-celler-sykdommer/det-er-masse-magnesium-i-kroppen-men-forskere-vet-ikke-hvor-mye/260722

https://www.lhl.no/et-sunnere-liv/ernaring-mat-og-helse/kalium-og-hjertet/

https://www.healthline.com/nutrition/what-does-potassium-do

https://metabolichealing.com/electrolytes-the-adrenals/