Supert måte å utnytte rester på – og samtidig gi kroppen etterlengtet kalium!

Vi hører mye snakk om viktigheten av kalsium, men ikke like mye om kalium. Noen er ikke en gang klar over forskjellen. Vi kan også lese noen steder at kalium finnes i såpass mange matemner, at det ikke er noen utfordring å få nok. Likevel kan dette være realiteten for mange. Voksne personer trenger nærmere 5000 mg kalium daglig, og det er ikke alltid like lett å få til. Barn fra 1-8 år skal ha rundt 3-4000 og babyer 400-700 mg.

Kalium er et mineral og en elektrolytt og behøver å være i balanse med andre mineraler/elektrolytter i kroppen, slik som natrium (salt), klor, magnesium og kalsium for å regulere væskenivå og optimal funksjon av ulike organer, inkludert hjertet.

Inntar vi for mye natrium (salt) kan vi risikere å øke tapet av kalium og magnesium i kroppen, noe som igjen kan få konsekvenser for blodtrykket og helse forøvrig. Salt har lenge vært delvis urettferdig demonisert, men mange spiser nok langt mer enn de tror via eksempelvis industriprodusert mat og halvfabrikata som typisk inneholder mye raffinert salt, men det finnes også de som spiser for lite, fordi de automatisk antar at det er farlig – og jo mindre man spiser, jo bedre.

Kroppen trenger i aller høyeste grad salt salt, men den trenger også de andre elektrolyttene som vi får sparsomt med dersom kostholdet har lite ren mat, laget fra bunnen, men i stedet mye industriprosessert mat. Det kan uansett være gunstig å ha mer fokus på å innta nok av kalium og magnesium.

Viktigheten av magnesium har jeg skrevet om her.

Symptomer på/konsekvenser av for lite kalium kan være:

  • hodepine
  • utmattethet
  • hjertebank
  • dehydrering
  • hovenhet
  • stivhet og krampe i muskler
  • høyt blodtrykk
  • cellulitter
  • beinskjørhet
  • forstoppelse
  • irritbilitet, depresjon

 

Kilder til kalium
Gode kilder er avokado, spinat, søtpotet, banan, appelsin, hvite bønner, granateple. Kokosvann inneholder også godt med kalium og kan være en god tørstedrikk, om det ikke akkurat er kortreist.

Kaliumkraft
En annen smart måte å få i seg kalium på, uten å fylle opp magen for mye, er å lage kaliumkraft. Dette er også en smart måte å få brukt opp rester på, som ellers ville blitt kastet direkte. Du lager nemlig krafta av grønnsaksskrell og avskjær!

Du kan bruke ulike typer grønnsaker, og det er en fordel om de er økologiske: poteter, gulrot, sellerirot, og andre knollvekster, stangselleri, fenikkel, gurkemeierot, ingefær, rødbeter… I tillegg er det godt med løk og hvitløk i.

Lager du beinkraft kan du godt tilsette skrellet oppi samme gryta når det er en halvtimes tid igjen av trekkingen, eller du kan lage det for seg selv. Du tar enkelt og greit skrellet, fyller opp med vann i en kasserolle og lar det småsimre en drøy halvtime.

Du kan også bruke noen dryss med tørkede urter som er rike på mineraler. Persille er rikt på mineraler, så bruk gjerne det! Brennesle er helt supert – rik på blant annet silisium som er viktig for beinbydning og hud. Tang kan også fint brukes. På nettet får du kjøpt tangdryss som kan brukes i kraften. Tang er rikt på næring og flere typer er rike på blant annet jod, som er nødvendig (men som man ikke skal innta i for store mengder, så sjekk innholdet).

Oppbevaring og servering
Kraften oppbevarer jeg i kjøleskapet i opptil fire dager og tar meg en kopp eller to om dagen, alt etter hva jeg har lyst på. Jeg varmer den opp, tilsetter en skvis sitron, en liten dæsj smør eller annet godt fett, og en klype uraffinert salt. Dette er virkelig en styrkende tonic!

For tiden har jeg en egenkomponert buljong som jeg mekket i sommer av b.la. løpstikke som jeg plukket i hagen og tørket – den gir en helt nydelig smak på kraft! Jeg tørka også stangselleri, løk og hvitløk og hadde i buljongen sammen med flere andre krydder og urter. Jeg elsker også suppekrydderet til Aukrust!

Her kan du også lese om kaliumkraft, inkludert oppskrift.

 


 

Bli med på online-kurs:
Helserevolusjon

Hvordan ta ansvar for egen helse i en moderne verden?
Lær mer om ernæring, fordøyelse, hormoner, mineralbalanse, epigenetikk, stressmestring og hvordan du kan støtte kroppen naturlig
Oppstart 1. mars – meld deg på her!

HR-bok-4