Tradisjonen tro pimper vi det som kan pimpes, hvis tid og ingredienser tillater det!

Dette er min versjon av luksuspopcorn hvor jeg har lurt inn masse bra stæsj. Så lenge det smaker godt, ser jeg ikke noen grunn til å spare på næringsstoffene. Ikke sikkert du har alle disse tingene for hånda, men prøv med noen av dem!

 

  • Næringsgjær smaker supergodt på popcorn og gir en osteaktig umami-piff. Næringsgjær inneholder masse B-vitaminer!
  • Andefett tåler høy varme (i motsetning til de fleste planteoljer) og er en god kilde til vitaminet K2 som er viktig (og ofte en oversett faktor!) for beinbydning og hjertehelse.
  • Ekte smør inneholder smørsyre som er supert for blant annet tarmhelsa.
  • Parmesan eller Grana Padano er laget på upasteurisert melk og inneholder protein, kalsium, B-vitaminer, sink og vitamin A.

 

Du trenger:
Øko popcorn, f.eks. fra Urterkam, ca 1 dl
1 ss andefett eller nøytral kokosolje
3 ss smør, f.eks. Røros
1-2 ss lønnesirup eller honning
Godt flaksalt, f.eks. Havsnø eller Maldon
2 ss næringsgjær
Et raust dryss finrevet parmesan

Varm andefettet i en kasserolle og hell i maiskorna. Sett på lokket og vent til det begynner å poppe. Rist godt rundt etterhvert så det ikke svir seg og de uopoppa korna faller nederst.

Ta av varmen når det slutter å poppe.

Smelt smøret på medium-høy varme til det får lett gyllen farge. Tilsett sirup eller honning og rør til det er smeltet. Drissle smøret jevnt over popcornet, strø over næringsgjær, salt og parmesan etter smak. Jippi!

For flere tips til hva du kan bruke til å «pimpe» maten, sjekk dette innlegget

Mitt gratishefte om hvordan du beriker barnas favorittmat finner du her