Nå er det tid for bær, en av naturens store kulinariske gaver. Her er noen av mine beste tips!

Noen av mine beste barndomsminner er bærturene jeg hadde med mine foreldre og besteforeldre. Vi skal ikke så mange tiår tilbake i tid før det nærmest var ansett som en skam å ikke saumfare skogen i nærheten for gratis mat!

Jeg skjønner veldig godt at det er vanskeligere å finne tid til dette i dag, samfunnet har endret seg en hel del. Jeg bruker heller ikke samtlige helger og fridager til å plukke bær. Men jeg ønsker likevel å slå et slag for bærplukkinga! Vi hadde vår første blåbærtur med knøtta i fjor høst, da hun var drøye to år, og det var stor suksess.

Ønsker man ikke å dra til skogen, finnes det mange gode hagebær også. Vi er så heldige at vi har både rips, solbær og nyper i hagen. Ikke veldig mye, men nok til at det er verdt å plukke. Ellers benytter vi oss av tilbud vi får fra venner og kjente, selvplukk og kjøper også både bær og saft fra andre steder.

Jeg har noen ikke alt for festlige minner av å ha blitt stående i timesvis på kjøkkenet med saftsil og det som har lignet på et blodbad i sommervarmen. Det kan være litt jobb, hvis man legger lista høyt. Så jeg legger den som regel litt lavere nå – kjøper ikke inn alt for mye, planlegger ikke for mange turer, men gjør det litt i ny og ne, når vi har lyst!

Rips:
Ripsene blir modne før solbæra, og jeg har brukt et par små halvtimer for å tømme busken i hagen mest mulig. Deretter gir jeg dem et raskt oppkok med en skvett vann, avkjøler litt og siler gjennom en finmasket sil – da får jeg også med litt av det «tykke». Avkjøles helt, deretter heller jeg den tykke safta over på egnede frysebrettterninger. Når de er fryst, tømmer jeg brettene og har ripsterningene over på poser eller andre beholdere. Dermed har jeg usukret ripssaft klar til bruk. Når safta fryses, slipper man å bruke konserveringsmidler eller masse sukker.

Tar opp 2-3 terninger og har i et glass med litt vann eller farris, og smaksetter evt. med det jeg måtte ønske, f.eks. noen dråper stevia. Ripsgelè pleide forøvrig min gammeltante alltid å lage, og det er helt nydelig til kjøttkaker eller vilt.

Solbær:
Solbær kan brukes på samme måte som rips. De er mildere på smak, ikke så syrlige som rips. Jeg har også brukt frosne solbær til smoothie de siste årene. Vi har pleid å kjøpe et brett eller to med økologiske solbær fra Bærgården Østre Enger, og også maskinhøstet solbær som jeg har laget saft av, og fryst ned i terninger slik som beskrevet over. Her finner du oppskrift på en herlig solbæris med rosmarinsirup!

Nyper:
Blir fantastisk godt syltetøy og te! Jeg husker fortsatt at bestefaren min satt ved kjøkkenbordet og renset nyper. Nyper må deles i to og «lusene» inni fjernes. Dette kan det være nødvendig å bruke tynne hansker til, da frøene klør. Rensingen er imidlertid såpass tidkrevende, så for meg blir nyper litt sånn om jeg har tid og lyst-prosjekt. Jeg har kokt syltetøy og fylt på små glass, og jeg har tørket nypene i dehydrator og laget egen te. Tørket nype har jeg også brukt i hjemmelaget såpe!

Kirsebær:
Min beste venninne har kirsebærtre i hagen på Manglerud, og vi har vært så heldige å både få ferdigplukket kirsebær og tilbud om å plukke selv. I år tok vi turen før vi dro på ferie og fikk en stor bøtte nydelige kirsebær. Jeg renset dem fri for stein og frøs de ned i porsjonsposer. Jeg liker å holde mulighetene åpne for hva jeg ønsker å bruke dem til.

Kirsebær i mørk brownie har vært en suksess, det samme har kirsebærsaus til stekt andefilet. I 40-årsdagen min varmet jeg opp en porsjon kirsebær, tilsatt litt vann, søtning og en minidæsj fiberhusk. Etter en times tid var det nydelig, lett tyknet kirsebærsaus som ble servert til sjokoladeis. Jeg har også fått en visjon om en pai av mandelbunn, ostefyll eller sjokolademousse av hvit sjokolade og kirsebærgelè på toppen…

Bringebær:
Hvem liker ikke bringebær? De siste årene har vi kjøpt et par kasser øko bringebær fra Østre Enger som vi har fryst ned kurv for kurv. Disse brukes i smoothie eller desserter. I år tilbød de selvplukk, og vi tok med treåringen og plukka oss en stor kasse på godt under en time. Bærene var dessverre ikke øko (de tilbyr ikke selvplukk på øko bringebær), men utrolig store og søte, og dette gjorde det til en fryd å plukke. Treåringen koste seg skikkelig. Synes det er godt å putte frosne bringebær i farris, som funker som isbiter som kan spises når de har tint litt.

 

Blåbær:
Selvplukkede blåbær er virkelig blant de beste barndomsminnene mine. Min familie, og spesielt mine besteforeldre, var alltid nøye med å få med seg det naturen gratis kunne by på, og det synes jeg her en fin ting. Blåbær liker jeg å spise som de er eller å lage saft. Ingenting slår blåbærsaft, selv om ripssaft og solbærsaft kommer hakk i hel.

Krekling (krekebær):
Da vi var på fjellet i midten av juli, fant vi masse krekling. Mamma og pappa pleier å høste masse av dette når de ferierer i nord, og mamma lager kreklingshots av dem. Krekling saftet over natta med sitronsyre, som hun fryser ned i porsjoner, evt. søter litt og drikker som shot. Kreklingen er beskere og mer snerpete enn f.eks. blåbær, men er likevel helt nydelig synes jeg. Treåringen gikk rundt i fjellet og tygde krekling, og spyttet ut skall og frø, til alles underholdning. Alle gjorde vi forresten det. Kreklingen er lett å plukke med bærplukker!

Multer:
Multer er det ikke i sør, men mine foreldre plukker lenger nord i landet, når de finner, og fryser ned til bruk på f.eks. iskrem. Treåringen elsker multer med fløte på, så vi pleier å få litt vi også. Multelikør skal være nydelig!

Jordbær:
Med tanke på at jordbær er såpass sprøytet, så er ikke dette noe vi kjøper så mye av, med mindre vi finner økologiske. Tidligere år har vi noen ganger fått tak i en kasse via Øverland Kooperativ, men i år har vi måttet nøye oss med de få bærene som dukket opp på to planter vi har hatt i vinduskarmen på kjøkkenet, det vi plukket fra naboens lille «åker» i bakgården mens de var på ferie, og en og annen kurv som vi har maulet når vi har vært innom Ur kolonial på Grunerløkka.

Jeg er vokst opp med hjemmerørt jordbærsyltetøy, og synes det er himmelsk, men har aldri tatt meg bryet med å lage selv. Svigermor rører, så da blir det alltids en smak derfra. De gangene jeg har fått tak i øko jordbær, har jeg fryst de ned hele, tint ved behov og rørt inn ønsket setning, pluss evt. litt fiberhusk for at det ikke skal bli for tynt. Det funker fint!

 

Bær er godt på smak, fulle av antioksidanter og nyttige stoffer. Husk at f.eks. c-vitamininnhold forringes ved oppvarming, så gjør alltid en vurdering omkring hvordan du vil behandle bæra. Og hold gjerne flere muligheter åpne.

Her er noen tips:

  • i salater?
  • som base i smoothie og/eller som topping til smoothiebowl?
  • bringebærvinaigrette til chevresalat?
  • kirsebær i salat med revet andekjøtt?
  • bakt i ovnen over rotgrønnsaker?
  • som smakstilsetning i viltgryte? Slik som denne hjortegryta med solbær.
  • tørk dem og bruk i hjemmelaget granola?
  • bruk som base for gelèsnop basert på bærjus, søtning og gelatin?
  • lag en gammeldags kirsebærkompott til dessert?
  • lag likør?
  • solbærtoddy på tur?
  • tørke skånsomt og lage te?
  • blåbærmuffins?
  • kirsebærsaus til denne panna cottaen med mandelsmak?
  • lune bær er aldri feil på iskrem! Du kan også ha bær i selve isen så klart

Bær er både kortreist og ofte gratis! Det er bare å brette opp ermene og begynne å plukke! Du trenger ikke ha som mål at du skal plukke så innmari mye, men det er veldig gøy å få til en bærtur i løpet av sensommer eller høst. Og barna synes ofte det er stas (iallfall en ikke alt for lang tur) 🙂

38188521_10155354799355448_8642011302392233984_n38085335_10155354801405448_7124024591306981376_n38000346_10155352903760448_7567182787241836544_n38023472_10155352894435448_5999137442047721472_n38136026_10155352891020448_7238696868035690496_n38122069_10155352891050448_2067466921216835584_n37987865_10155352886620448_7511547623430422528_n

38028678_10155352984635448_874413869261389824_n38014728_10155352974195448_3517971295125897216_nsolbæris_338019112_10155352893000448_4220710124655738880_n37982017_10155352883930448_505427383411539968_n37969552_10155352886210448_4023034207612698624_n

38072177_10155354828275448_3522396369866194944_n