(Inneholder reklame) • Mine hudpleierutiner er latterlig enkle, men hudpleiefilosofien er sammensatt. Det er så mange faktorer som påvirker huden vår. Ikke minst fra innsiden.

«All of our cells are alive. They are filled with vitality, filled with order, and they reflect the order and vitality of nature. Our skin is an amazing sentinel. It is our defender, protector, and biosensor to the world around us, harmonizing with our environment and with nature.” (Nadine Artemis)

Først som sist: jeg har ingen utdannelse eller kursing innen hudpleie, men i min iherdige streben etter å få kroppen i balanse, har jeg ikke kommet utenom å måtte se litt nærmere på huden og hva jeg smører på den.

Min hudpleiefilosofi

Selv har jeg aldri hatt de ekstreme hudproblemene, men det har absolutt ikke bare vært en dans på roser! Å klemme kviser og ta knekken på hudormer har vel tidvis vært en slags bisarr hobby (som jeg noen ganger tar meg i å savne…) Jeg skal la detaljene ligge, men kan oppsummere det hele med at huden min har blitt svært mye bedre de siste årene. Her følger mine beste tips for en sunn og vakker hud!

Min filosofi og mine råd kan oppsummeres slik:

  1. Spis ren mat, fra både plante- og dyreriket
  2. Få nok vitaminer, mineraler, kollagen og riktige fettsyrer (inkludert mettet fett!)
  3. Ivareta en sunn tarm og bakterieflora
  4. Hydrer på riktig måte – bare vann holder ikke alltid
  5. Minimer hormonforstyrrende stoffer, inkludert hormonell prevensjon
  6. Kutt ut syntetiske produkter på huden
  7. La huden være i fred. Unngå aggressiv skrubbing og avanserte rutiner
  8. Sørg for god sirkulasjon ved mosjon, badstu og tørrbørsting innmellom
  9. Velg naturlige og skånsomme produkter
  10. Eteriske oljer er supre for huden

Hudpleie fra innsiden

«The skin and the guts are inexplicably bound in a relationship with bacteria.” (Nadine Artemis)

Huden er et speil av det indre miljøet. Ubalanser på innsiden gir seg utslag i ubalanser i huden – enten det er eksem, tørr hud, nupper, kviser eller andre urenheter. Naturlig skjønnhetsguru, Nadine Artemis, som jeg har mye av min filosofi fra, sier at det finnes ikke ulike «hudtyper» som fet, blandet, tørr osv. Dette er symptomer! Symptomer på ubalanse, også innenfra.

Den viktige hormonbalansen

«Hormone levels affect all of our organs, including our skin physiology – its thickness and resilience, pH, repair process, and regeneration.” (Nadine Artemis)

Hormoner har veldig mye å si for huden. Men i dag får denne balansen kjørt seg grunnet lite gunstig kosthold, hormonforstyrrende stoffer i plast og andre syntetiske stoffer – og ikke minst prevensjonsmidler som påvirker hormonene. Nøkkelen ligger i å «rense opp» i livsstilen, vanene og ikke minst være kritisk til produktene du bruker. Unngå plast så mye som mulig, sjekk merking av produkter og tekstiler, velg økologiske og rene produkter når du kan. Luft godt hjemme, slik at du oppnår et så giftfritt innemiljø som mulig.

Vær også oppmerksom på at næringsstoffer vi får fra mat påvirker her. Mineralbalansen i kroppen, særlig mellom kobber og sink, er avgjørende for balansen mellom to av de viktigste hormonene; østrogen og progesteron. Er hormonene kommet et godt stykke på avveie, kan du trenge profesjonell hjelp til å få ordnet opp. En funksjonellmedisinsk- eller helhetstenkende lege kan ta de nødvendige prøvene og gi behandling. Sjekk også ut Sara Gottfrieds råd.

Her kan du lese mer om min «hormonhistorie»

Kosthold og næringsstoffer
Hva vi spiser har mye å si. Det er helt essensielt at kroppen får tilstrekkelig med næringsstoffer. Vitamin A er viktig, kollagen og riktige fettsyrer og væske likeså. Jeg sverger til vitamin A fra dyreriket, f.eks. fra rødt kjøtt og innmat som lever. Karotener fra planteriket må konverteres til vitamin A i kroppen, og det er ikke alle kropper som konverterer dette like effektivt.

Dersom vi spiser ting kroppen av ymse årsaker ikke håndterer optimalt, kan huden få lide. Ikke få har oppdaget store forbedringer av å kutte ut ting som kumelk, gluten og raffinert sukker. All mat som er med på å bidra til betennelse/inflammasjon er heller ikke bra for huden. Spis så antiinflammatorisk og rent som mulig, og inkluder gjerne probiotisk/fermentert mat i kostholdet, for en sunn fordøyelse og tarm har også betydning for huden din.

Kollagen
Kollagen har du gjerne hørt om i forbindelse med hud og hudpleie. Jeg har mest tro på å spise kollagenet, ikke smøre det på. Kroppen produserer selv kollagen, men jeg er ikke i tvil om at det har sine fordeler å få inn kollagen også via kosten. I tidligere tider, da vi spiste hele dyret, ikke bare filetene, så fikk vi i oss mye mer kollagen.

Kollagen består av blant annet aminosyrene glysin og prolin, som det ikke er så mye av i muskelkjøtt, og som er veldig sentrale for en rekke viktige oppgaver i kroppen, ikke minst å sørge for å ivareta hudens elastisitet og ungdommelighet! Kraft kokt på dyrebein er svært rik på kollagen, og har heldigvis fått et oppsving igjen, men foreløpig virker det å være for spesielt interesserte, og antagelig får ikke flertallet optimale mengder kollagen fra kosten.

Oslo har, på lik linje med New York og andre hippe steder, fått sin egen kraftbar! Den heter Ur kraft + kolonial og ligger på Grunerløkka. Neste gang du er på Løkka eller i nærheten, ta turen innom! Her kan du få deg en kopp rykende varm økologisk kraft og tilsette det du vil av krydder og godsaker. De har forøvirg også kanskje Norges beste kombucha med rosesmak – så får du næret både tarmen og huden din enda litt til på en helt vanlig lørdag eller tirsdag!

Hvis du ikke bor i Oslo eller dersom du av ymse årsaker ikke klarer, orker, har tid eller lyst til å lage kraft selv, så finnes det heldigvis smarte og enkle substitutter, som eksempelvis Naturkildens kollagenpulver fra fisk. Dette bruker jeg nesten daglig i drikke, eksempelvis i en kopp antiinflammatorisk gullmelk, samt for å gi et ekstra næringsrikt løft til supper og gryter. Det smaker lite og løses opp også i kald væske. Naturkilden har også økologisk gelatinpulver som er fin til å lage gelegodis, panna cotta og annet snacks du vil skal stivne.

Riktige fettsyrer
Jada, vi vet alle at myndighetene og en haug med eksperter bedryrer at flerumettede fettsyrer er de beste. Og jeg har skjønt at slik kommer det til å forbli en stund til. Jeg er rett og slett ikke enig – på linje med en ganske stor haug andre eksperter innen feltet. Jeg mener absolutt vi trenger alle typer fettsyrer, både flerumettede, enumettede og mettede, men siden vi tradisjonelt har fått en ganske stor andel av mettede, så mener jeg at kroppen vår er godt egnet til å håndtere disse. Det var ingen plantemargarin i steinalderen, men det var rikelig av kjøtt og fett fra dyr. Her finner du mer om hvorfor mettet fett er bra for huden.

Når de flerumettede fettsyrene vi inntar i dag i tillegg ofte er behandlet på en ugunstig måte, så mener jeg dette er ganske så krise for huden. Inflammatorisk, så det holder. Både på grunn av at flerumettede fettsyrer er skjøre og ikke tåler mye behandling, lys, varme og lagring i første omgang, og at mange av planteoljene inneholder helt feil ratio mellom omega-6 og omega-3. For mye omega-6 skaper inflammasjon i kroppen – og huden. Derfor holder jeg en stor og gylden knapp på stabile, mettede fettsyrer, og også umettede fettsyrer av god kvalitet, som er minimalt tuklet med – med andre ord helst fettsyrer fra maten selv, ikke ekstrahert i form av planteoljer eller margarin.

IMG_0686

Solas påvirkning
Nok av de tidligere nevnte næringsstoffene er også med på å gjøre huden mer resistent, f.eks. mot sol/UV-stråler. De to somrene jeg var som mest nøye med kosten og at jeg fikk nok av alle næringsstoffer ble jeg overhodet ikke solbrent. Jeg var ikke en gang i nærheten.

Akkurat hva som gjorde mest utslag for min del er jeg ikke sikker på, da jeg endret såpass mange ting samtidig, men å bytte ut raffinerte planteoljer rike på omega-6 med stabile, mettede fettsyrer tror jeg spilte en stor rolle. Jeg levde også helt uten sukker, inkludert alle uraffinerte varianter. I tillegg hadde jeg fått økt inntaket av en rekke vitaminer og mineraler. Det var definitivt et lærerikt eksperiment som viser hvor mye vi faktisk kan påvirke innenfra og via kosten.

Forøvrig mener jeg enig med Artemis i at huden vår er designet for å tåle sol, og at sol derfor er bra for huden vår. Vi må likevel ta i betraktning at et noe tynnere ozonlag og dermed kraftigere UV-stråling, samt et mindre beskyttende kosthold, er med på å sette oss i en noe mer utsatt posisjon. Vi skal ha respekt for sola. Likevel bruker vi lite solkrem i familien vår, inkludert på vår datter på tre år. Vi bruker heller solhatt og tynne klær, når mulig, og ellers har vi fokusert på et næringsrikt kosthold, noe som har funket utmerket. Mitt gratishefte for hvordan du kan gjøre barnas favorittmat til næringsbomber, finner du her!

Væskebalanse/hydrering
Vi hører mye om viktigheten av hydrering og å «drikke nok vann». Likevel hører vi lite om de andre faktorene som faktisk skal til for at kroppen hydreres. For å drikke vann er ikke nødvendigvis nok. Det kan til og med gjøre vondt verre. Mye vann er ingen garanti for at væska kommer inn i cellene våre. Jeg har selv opplevd å teste hydrasjonsnivået mitt og få beskjed om å drikke mer vann – jeg, som på det tidspunktet «ikke gjorde annet» enn å drikke vann!

For mye vann uten tilstrekkelige elektrolytter/mineraler, er fåfengt og kan faktisk også være skadelig. Rent vann er derfor ikke nødvendigvis den aller beste drikken for å hydrere. Tilsetter du en skvis sitron/appelsin og litt uraffinert salt, og gjerne noen magnesiumdråper også, er man derimot på bedre vei. Kroppen trenger faktisk nok salt for å klare å holde på vannet. Natrium, kalium og magnesium er tildels undervurderte mineraler som er med på å regluere mange systemer i kroppen, blant annet dette med hydrering. Så pass på å få nok! I tillegg er faktisk de tidligere nevnte fettsyrene også alfa og omega for å klare å hydrere hudcellene på riktig måte.

Hudpleie fra utsiden

Kutt ut syntetiske produkter!

“All modern skin care regimes break the skin’s water proof seal and obliterate the acid mantle, leaving the skin vulnerable to acne-causing bacteria and even inducing inflammatory acne in response to the toxins in harsh chemicals.” (Nadine Artemis)

Faktum er at det man smører på huden, trekkes inn i kroppen – faktisk direkte inn i blodbanen. Og dette kan være både en bra og dårlig ting. Dersom vi velger å smøre på produkter med en rekke syntetiske kjemikalier, vil det kunne føre til negative konsekvenser.

På mange måter kan det være «verre» å smøre noe toksisk på huden, enn å spise det. Det som havner i fordøyelsessystemet vårt møter mange «hindringer» og «vaktposter» på veien gjennom, og kan delvis bli nøytralisert av dette. Deretter gjør lever og nyrer jobben sin med å rense og skille ut uønskede stoffer via urinen.

Det som smører på huden blir ikke filtrert og sensurert på samme måte av disse mekanismene. For det har heller aldri vært det store behovet. Tradisjonelt har ikke vi mennesker smurt oss inn med syntetiske kjemikalier på daglig basis. Men det gjør mange i dag, og kroppen står ganske hjelpesløs.

På grunn av nettopp dette er det mange som bedyrer at det du ikke ville spist, det bør du heller ikke smøre på huden. Huden er kroppens største organ og en viktig barriere mot alt der ute. Huden er dessuten blitt et «speil» på helse. Alle ønsker vi å ha ren hud som gløder. Det er et signal om god helse, sunnhet, fruktbarhet og attraktivitet, mens uren hud kan bli oppfattet som det motsatte.

Ikke ødelegg bakteriefloraen
I følge Nadine Artemis er to av de aller verste tingene vi kan gjøre med huden å vaske den med såpe og/eller sterke syntetiske stoffer og å skrubbe huden for mye. Dette forstyrrer bakteriefloraen i huden og fjerner det viktige tynne laget av døde hudceller som til enhver tid beskytter huden og bevarer fuktigheten.

Huden produserer selv fuktighet i form av sebum, et beskyttende fettlag. Når huden produserer sebum i passe mengder, så holder dette huden frisk og sunn, men om produksjonen blir forstyrret slik at den eksempelvis øker mye, oppleves huden som fet og urenheter kan bli resultatet. Ubalanse i hormonene er ofte underliggende årsak, men for hyppig og invaderende behandling utenfra kan også påvirke negativt.

La huden være i fred
Nadine Artemis mener noe av det aller viktigste vi kan gjøre for huden er å la den være mye mer i fred enn hva mange gjør i dag. Har du masse urenheter og kviser, vil det ikke gjøre ting noe bedre å skrubbe og rense enda mer. Huden må få en sjanse til å gjenopprette sin naturlige, sunne, bakterielle balanse. De aller færreste moderne hudpleieprodukter er gunstig i så måte.

«Your skin does not need to be stripped squeaky clean with soaps, alcohols and chemicals to be clean! That beneficial top layer of skin that is so harshly stripped away is comprised of the Hydro-Lipid-Barrier and Acid Mantle. The lipid barrier is your skin’s water-proof seal, enabling the skin to retain water and shielding you from foreign substances trying to enter your body. The Acid Mantle is the natural layer of acidic-oils on the skin that fights acne causing bacteria.  Healthy skin is home to friendly flora that are a vital part of the body’s immune system, which thrive only on skin with the top layer of lipids in place.” (Nadine Artemis)

Naturlig pleie
Huden er i utgangspunktet designet for å ta hånd om seg selv. Mesteparten av tiden vi har eksistert som art, så har mennesker latt huden være langt mer i fred enn det vi gjør i dag. Vi har tradisjonelt vært mye mer møkkete, mye mer i kontakt med naturlige mikrober fra naturen, og latt hudens svette og naturlig produserte fettstoffer få forbli på huden og beskytte den.

Likevel er det i dag mer av andre typer «dritt», bokstavelig talt, i det moderne samfunnet som gjør at huden, slik som kroppen ellers, kanskje trenger en ekstra hjelpende hånd. Men det vi tilfører bør være så likt det huden er vant til som mulig. Jojobaolje er en av de vegetabilske oljene som ligner mest på hudens egne substanser, og er den oljen jeg bruker mest i mine hudoljer. Hvordan jeg gikk fra dyre kremer fulle av unødvendige fyllstoffer og til kun å bruke rene oljer, kan du lese mer om her.

Eteriske oljer
Jeg bruker også eteriske oljer blandet inn i de vegetabilske oljene. Eteriske oljer er plantestoffer som er skånsomt ekstrahert fra planten, med alle de potente virkestoffene intakt. Forskere har identifisert over 3000 slike virkestoffer, hvor mange er antiinflammatoriske, antibakterielle og inneholder kraftige antioksidanter.

Dermed er det også slik at mange av de eteriske oljene er supre i forbindelse med å beskytte og pleie huden på en mer naturlig måte enn de aller fleste menneskeskapte produkter vi finner på markedet. Virkestoffene tas også opp via huden og er med på å påvirke og balansere kroppen på utallige positive måter. Du kan lese mer om eteriske oljer her.

Min gratis e-bok om eteriske oljer finner du her! >>

Ikke klar for å droppe kremen?
Er du blant dem som er glad i ansiktsrens og -krem og som overhodet ikke kunne tenke deg å bytte ut hudpleieproduktene med mitt enkle olje-regime? Jeg har et godt tips til deg også. doTERRAs Veràge-serie får veldig mye skryt. Mange med svært sensitiv hud og som reagerer på «alt», elsker denne serien. Den skårer kun 1 og 2 på Skindeeps skala, hvilket betyr at den er et trygt og giftfritt alternativ, uten hormonforstyrrende stoffer og annet vi ikke vil smøre på huden. Full ingrediensliste og skår finner du her. Den passer for «normal», fet og moden hud – har du veldig tørr hud, kan den bli for lett, men kan suppleres med en fetere olje i tillegg.

Hudpleieserien kan du lese mer om og bestille her >>

IMG_9931

Andre gode tips
Sirkulasjon er viktig for huden. At blodtilførsel og gjennomstrømning er god, er med på å holde huden sunn og glødende. Mosjon er derfor bra. Badstue også. Svetting er naturlig og hjelper oss å åpne porer og kvitte oss med avfallsstoffer. Tørrbørst gjerne i blant for å øke blodsirkulasjon enda mer – gjør det skånsomt, alltid mot hjertet. Og, som nevnt over, huden trenger også lys og sol!

Hva med barn?
Hva med små barn og hudpleie? Hva trenger de? Her har vi lagt oss på en minimal linje, noe bevisst og kanskje noe utav rein og skjær latskap. Det kan jo være en utfordring nok å få pusset tenner, og akkurat det blir prioritert høyere enn vask av hud og hår…

Etter fødselen ventet vi i flere uker før vi badet henne, nettopp for å la restene av cervixen og de gode beskyttende stoffene få virke lengst mulig. Da vi badet henne, brukte vi kun vann. Såpe har vi knapt brukt enda, men vi har fra nærmere tre års alder brukt en mild sjampo noen få ganger, for å få all sand og guff ut av håret.

Ellers får hun bade i epsom-salt og natron, kanskje en ss kokosolje og evt. en dråpe lavendel eterisk olje. Vi har smurt henne med magnesiumolje under fotsålene med jevne mellomrom, ellers har ikke huden vært smurt med noe på fast basis. Ved behov har vi brukt kokosolje, jojobaolje eller sheasmør.

Jeg tror at også barn har best av å la huden få være mest mulig i fred, dersom mulig. Dessverre plages mange barn med huden i dag, noe jeg i stor grad mener kommer innenfra, som et symptom på blant annet bakterieflora i ubalanse. Utvortes remedier kan lindre midlertidig, men stort sett må eksem behandles innefra for varig bedring. Dette kan man få hjelp til av en helhetstenkende behandler med kunnskap om tarmflora og immunsystem.

Screen Shot 2018-06-18 at 19.54.37.png

Oppsummert…
Jeg var ikke klar over at jeg hadde riktig mye å si om hudpleie, men det viser bare at alt henger sammen. Alle grep vi gjør, også for å rette opp i ubalanser innenfra, er med på å påvirke kvaliteten til huden vår.

Jeg har også skrevet om hudpleie her

Jeg avslutter med Nadine Artemis ord, som kort oppsummerer hennes fornuftige syn på hudpleie:

«Many of our modern skin care products actually suppress the skin’s beautiful symbiotic systems. And many of the practices and routines that we have incorporated into our lives in the name of beauty have actually been creating premature aging and poor health.

We have been rubbing and scrubbing our skin with a daily diet of chemical cleansers and creams that actually fumigate our friendly flora, the friendly bacteria on our skin. And then we have been removing the food sources of our protective bacteria — the sebum cells and the lipids that are naturally a part of our skin.

We are continuously disrupting this balance, the homeostasis of our skin, which is actually the root cause of things like wrinkles, acne, rosacea, and eczema.” (Nadine Artemis)

KILDER:

https://www.livinglibations.com/index.php/default/skin-type-hype

http://www.danielvitalis.com/rewild-yourself-podcast/your-skin-an-owners-manual-nadine-artemis-106