Mai er her og inntaket av is bør trappes opp snarest!

Is er noe av det jeg liker aller best og dette har resultert i en hel del eksperimentering på kjøkkenet opp i gjennom årene. Det er over ti år siden jeg fikk en proff italiensk ismaskin av min bedre halvdel, og den har fått kjørt seg, bokstavelig talt. Mannen snakker fortsatt om melon-sorbeten jeg lagde med likør fra Italia og lakrisis er en udødelig schlæger!

Etter at vi fikk barn, og tiden satt av til eksperimentering på kjøkkenet er noe mer begrenset, og ofte går det i pinneis hvor smeten helles direkte i isformene uten å ha vært innom ismaskina. Maskina gir definitivt litt bedre konsistens på isen, men så lenge oppskriften inneholder nok fett, så blir resultatet alltid godkjent.

Jeg bruker gjerne samme grunnoppskrift til de fleste typer is, en nøytral base som kan smakssettes med akkurat det man selv ønsker, og kombineres med tilbehør som kun fantasien setter grenser for! For meg er det også et poeng at basen inneholder noen gode næringsstoffer og byggeklosser for små kropper. Eggeplommer inneholder eksempelvis alle vitaminer og mineraler kroppen trenger (bortsett fra vitamin C)!

Det går med en del eggeplommer. Ta vare på eggehvitene i en tett beholder i kjøleskap og tilsett ekstra i omelett, vafler, pannekaker, eggerøre osv. Eller lag pavlova! Eggehviter kan også fryses, så har du på lur neste gang du skal lage pavlova og ikke aner hva du skal bruke plommene til.

Ingredienser:
6 eggeplommer
2,5 dl fløte, havrefløte eller kokosmelk
1/2 ts ekte vanilje
En liten klype salt
Søtning etter ønske, f.eks. 3-5 ss honning, lønnesirup eller kokossukker
Evt. 0,5 dl smeltet fett (se lenger ned)

Ingrediensene kjører jeg bare i blenderen og heller i ismaskin eller direkte i isformer.

Søtningen varierer jeg etter hva jeg ellers skal ha oppi. Dersom tilsetningen er søt i seg selv, trengs mindre til selve isen. Til lakrisis bruker jeg gjerne melasse som en del av søtningen, til karamell- eller popcornis er det godt med mørkt sukker eller mørk lønnesirup. Til lettere og friskere smaker funker honning godt.

Ikke sjelden bruker jeg også litt ekstra fett i isen. Brukes kremfløte holder det gjerne, mens bruker man magrere typer, er det smart med litt ekstra fett for konsistensens skyld. Jeg bruker gjerne litt smeltet smør/ghee til f.eks. lakris, sjokolade, karamell- og popcornis, og nøytral kokosolje til friskere is. Omlag en halv desiliter pleier å være passe for denne oppskriften.

Sitter og lurer på om jeg skal lage en jordbær- og pasjonsfruktis til i morra… 🙂

Test gjerne ut min lakrisis laget med melasse som søtning (masse mineraler som kalsium, jern og kobber!)

Eller hva med denne «krokanisen» laget med gresskarkjerner på toppen? Den er det også avokado i, en utmerket, næringsrik ingrediens å bruke i is!

Er det saftis som frister mest i varmen? Lag ferskpresset jus av frukt og evt. litt grønnsaker, eller ta snarveien og kjøpe ferskpresset jus fra kjøledisken i butikken, og hell dette i isformer! Enklere blir det ikke. Ikke spesielt næringsrikt, men iallefall uten raffinert sukker og andre tilsetningsstoffer som finnes i kjøpt saftis. Jeg kan finne på å røre inn litt kollagenpulver og noen dråper med Mega Mag mangnesium også 😉

Her finner du mitt gratis hefte om hvordan du kan gjøre barnas favorittmat mer næringsrik!

 

iskrem

34087448_1722393627796890_2934687390272323584_o.jpg