Allergisesongen er i gang, og det er estimert at omlag 20% av oss nordmenn lider av plager som følge av pollenallergi. Hvordan kan det ha seg at vi plutselig reagerer så sterkt på noe helt naturlig, som har omgitt oss siden tidenes morgen?

Mange av oss tenker at det «bare er sånn» eller «alltid» har vært sånn, og at vi ikke kan gjøre noe med det. Og dersom man prøver å gjøre noe, er det oftest medikamenter det tys til. Jeg har selv hatt pollenallergi mesteparten av livet, men har nå vært tilnærmet symptomfri i fem år. For meg funket medikamentene svært dårlig, og jeg ble om mulig bare mer trøtt. Og de adresserte iallefall ikke årsaken til problemet mitt.

Nå var ikke jeg blant de hardest rammede. Jeg lå ikke innendørs halve sommeren slik noen gjør, men jeg hadde tydelige symptomer, trøtt om våren når bjørka spretter, og plager i nese og øyne, kløe, snørr osv. Å være symptomfri betyr mye for meg – det å kunne nyte våren og sommeren utendørs uten plager, i stedet for å bure seg inne!

Akkurat hva som gjorde størst utslag for min del kan jeg ikke si med hundre prosent sikkerhet, men jeg har noen teorier – som også stemmer overens med det forskningen viser. Som med alt annet er det sannsynligvis ikke èn ting, ingen quick fix, men mange små justeringer som tilsammen har minsket inflammasjon i kroppen min og roet immunsystemet, slik at det ikke lenger trigges av pollen på samme måte.

Hva er pollenallergi?

Pollenallergi forekommer oftest i aldersgruppen 5–40 år og det ser ut til at flere og flere får sykdommen. Vi antar at i overkant av 20 % av befolkningen har mer eller mindre alvorlig pollenallergi – ca én million nordmenn. Pollen pustes inn i luftveiene og fester seg til hud, hår og øyne. Kroppen produserer så histaminer som en følge av å bli utsatt for allergenet.

Ved pollenallergi renner ofte nesen, den klør, tetner til og man nyser. Øynene renner, klør, blir røde og hovner opp. Man blir i økende grad munnpustere og dermed blir ikke luften som skal ned i lungene varmet opp, fuktet og renset for blant annet pollenkorn. Dette kan utløse eller forverre astma.  Mange opplever at de blir trøtte, de strever med redusert konsentrasjonsevne og innlæringsevne.

En allergisk reaksjon på f.eks. pollen handler om at immunsystemet jobber på høygir. Så når vi møter på et allergen, trigges det og får begeret til å renne over. Litt enkelt forklart. Bildet er sammensatt, men kronisk inflammasjon er ofte noe av det som ligger til grunn, som en medvirkende årsak til at immunsystemet er overarbeidet.

Inflammasjon
Vi hører mye om inflammasjon om dagen. Inflammasjon er kroppens egen, smarte respons til belastninger utenfra. Et forsøk på å rydde opp – og helt nødvendig for vår overlevelse. Kroppen har en hel horv med sånne automatiske finurlige funksjoner som er med å holder oss i live og friske.

Men så er vi tilbake til problemet. Vi lever ikke lenger slik vi levde før. Konstant stress gjør at vi går i «fight or flight» for mye av tida. Og for store belastninger utenfra gjør at kroppen havner i kronisk inflammasjonstilstand. Dette virker å være en medvirkende årsak til mange lidelser i dag. Faktisk sier flere eksperter at inflammasjon alltid er medvirkende.

Tarmhelse
Tarmhelse er svært sentralt, og tarmen er ekstra utsatt for inflammasjon i dag. Omlag 70-80% av vårt immunforsvar sitter i tarmen, og tarmens tilstand har dermed veldig mye å si for hvordan vårt immunforsvar oppfører seg. Så tarmhelse kan med fordel adresseres ved immunologiske lidelser som allergier, eksem eller astma. Disse henger ofte sammen, fordi de også har mye av det samme utspring, nemlig fra en tarm i ubalanse.

En frisk tarm har en gunstig sammensetning av bakterier, mens en tarm som mangler visse fordelaktige bakteriestammer og har for mye av ugunstige, vil være en tarm i ubalanse. Faktorer som forstyrrer er antibiotika, visse syntetiske stoffer fra medikamenter, vaskemidler, antibakterielle stoffer, egenpleie og tilsetningsstoffer i mat.

En sunn tarm har også tarmslimhinnen intakt, men dersom disse blir ødelagt av betennelser eller andre belastninger, vil hinnen kunne få små hull som gjør at innhold fra tarmen slipper ut i blodbanen og trigger immunsystemet negativt. Noen bakterier produserer også store mengder histamin som bidrar til å trigge allergiske reaksjoner.

Ubalanse i kroppens mineraler er ikke uvanlig i dag, og for høye nivåer av ubunden kobber og jern er yndet mat for ugunstige bakterier i tarmen, og dermed kan dette være medvirkende årsak til lekk tarm, både direkte og indirekte. 

Mange sliter med såkalt irritabel tarm (IBS) og det oppdages stadig nye linker mellom tarmhelse og øvrig helse, spesielt immunologiske lidelser og adferdsproblemer. Det er også ting som tyder på at inflammasjon i tarmen «spres» til resten av kroppen, og dersom man rydder opp i tarmen, så får det også positive ringvirkninger i kroppen som helhet.

Hva kan du gjøre?

Medikamenter?
Medikamenter i form av anti-histaminer kan bidra til å redusere kroppens allergiske reaksjon, men ofte har de også bivirkninger som eksempelvis trøtthet, tørre øyne, magevondt mm. Som regel adresseres ikke de underliggende årsakene ved å ta allergimedikamenter, og man blir derfor nødt til å fortsette å ta dem for å unngå at symptomene kommer tilbake. 

…eller se på rotårsakene
Min tilnærming til helse er å alltid prøve å avdekke de underliggende årsakene. Sykdom og symptomer har som regel en årsak (og veldig ofte flere), og ofte kan disse avdekkes og adresseres. Resultatet av å ta problemet ved rota, er at sjansen er større for å bli kvitt symptomene på mer permanent basis. Til dette bør man oppsøke fagfolk med peiling på allergier, tarmhelse og kosthold.

Du kan likevel med fordel starte med å gjøre noen viktige justeringer selv, da dette uansett er en forutsetning for å lykkes. Sikt på å gjøre kosholdet så “rent” og dermed betennelsesdempende som mulig. Kutt ned på (raffinert) sukker, raffinerte planteoljer (særlig de omega 6-rike), kutt ned på ferdigmat og prøv å spise rene råvarer og mat laget fra bunnen. Å stresse ned og sove godt er også alfa og omega!

Naturlige tilskudd

Honning og bipollen
Studier har vist at inntak av honning kan lette symptomene, fortrinnsvis rå honning. Biopollen eller biebrød kan også tas direkte (fås kjøpt på helsekost). Start med ett korn og jobb deg opp i mengde. La pollenet smelte under tunga.

Kraft
Kraft kokt på bein av dyr inneholder gode aminosyrer som er fine for tarmen, blant annet glysin og prolin. Alternativt kan du kjøpe gelatin- eller kollagenpulver og tilsette i drikke og mat. Vær obs på at kraft inneholder en del histaminer, så noen kan reagere i starten. Kutt da ut eller trapp ned for en periode. Evt. kok kraften kortere, 2-3 timer.

Eplecidereddik (upasteurisert)
Anti-inflammatorisk og støttende for fordøyelsen. Ta gjerne en shot hver morgen, evt. før større måltider. Kjøpes på helsekost.

Brennesle
Plante som er mye brukt i folkemedisinen og kjent for sine mange positive egenskaper, inkludert regulering av histaminer. Den har også viktige mineraler som magnesium og silisium, som mange har for lite av.

Ananas
Inneholder enzymet bromelain som tynner ut slim og reduserer symptomer på allergi i luftveiene.

Hvitløk og gurkemeie
Hvitløk og gurkemeie er betennelsesdempende. Gurkemeie virker best sammen med sort pepper.

Spirulina
Denne algen kan være med på å dempe allergirespons, viser en dobbeltblind, placebokontrollert studie fra 2008.

Fermentert mat
Å støtte tarmen via tilskudd av fermentert mat som surkål, kimchi, kvass, kombucha eller vannkefir som tilfører gode probiotiske bakterier er supert for tarmen og dermed immunsystemet. Begynn forsiktig og trapp opp sakte. Vær obs på at de ofte inneholder en del histaminer, så noen kan reagere i starten. Kutt da ut eller trapp ned for en periode. Det finnes mange inspirerende bøker om fermentering på markedet!

Gullmelk
Nydelig ayurvedisk drikk, lag gjerne på kokosmelk, tilsett en økologisk eggeplomme, en ts honning, en klype uraffinert salt, samt gurkemeie, pepper, kardemomme og kanel. Oppskrift på min beste gullmelk finner du her.

Quercetin
Tilskudd i form av et bioflavinoid som effektivt regulerer produksjon av histaminer. Start gjerne tilskudd allerede ved nyttår, da det tar en stund før tilskuddet virker. Finnes på helsekost.

Fiskeolje
Ta en god fiskeoljer med vitamin A og D, f.eks. Rosita. Fettløselige vitaminer er svært viktig for immunsystemet, men det er vel så viktig at de skjøre omega-3-fettsyrene er av god kvalitet og ikke oksiderte, så ikke gå for det første og beste, men velg en som har fått gode skussmål i forhold til dette.

Smør (gjerne upasteurisert)
Smørsyre er svært gunstig for tarmslimhinnene, så å bytte ut visse planteoljer med smør kan være en god ide. Reagerer du på kasein, kan du prøve å klarne smøret først, til ghee. (Det er verdt å nevne at visse typer patogene bakterier i tarmen er glad i mettet fett og animalia, så igjen, en utredning for å kartlegge disse kan være smart dersom du ikke kommer noen vei)

Støttebehandlinger: Akupunktur og homeopati
Slike former for behandlinger kan bidra til å støtte kroppen i prosessen med å gjenopprette balanse, og mange rapporterer om bedring. Disse anser jeg likevel først og fremst som støttebehandlinger, som kan være med på å gi kroppen en dytt i riktig retning. De fleste behandlinger vil kun gi midlertidig virkning hvis man eksempelvis fortsetter å opprettholde et skyhøyt stressnivå eller et kosthold som er svært inflammatorisk.

Få en grundig utredning
Sliter man mye og ikke merker tilstrekkelig bedring ved kostholdsomlegging og naturlige remedier, kan det være en stor fordel å gå til en dyktig, helhetstenkende og/eller funksjonellmedisinsk lege og få tatt grundige prøver. Kanskje har man mye tungmetaller, kritisk mangel på visse næringsstoffer eller andre biokjemiske faktorer som spiller inn, som man ikke vil kunne oppdage eller håndtere på egen hånd.

Med ønske om en snørrfri sommer!

 

Kilder:

https://www.naaf.no/fokusomrader/allergi-og-overfolsomhet/pollenallergi/

https://www.naaf.no/fokusomrader/allergi-og-overfolsomhet/pollenallergi/fakta-om-pollenallergi/

https://www.hopkinsmedicine.org/healthlibrary/conditions/allergy_and_asthma/allergies_and_the_immune_system_85,P00039

https://www.mindbodygreen.com/0-29535/a-gut-health-expert-reveals-the-truth-about-your-seasonal-allergies.html

https://www.amymyersmd.com/2017/04/cure-seasonal-allergies-naturally/

https://www.allergicliving.com/2017/11/30/inside-the-microbiome-why-good-gut-bacteria-is-the-big-hope-for-allergic-disease/

https://chriskresser.com/got-allergies-your-microbes-could-be-responsible/

https://draxe.com/essential-oils-for-allergies/

https://drericz.com/essential-oils-for-allergies/

 

——

Bli med på online-kurs:
Helserevolusjon

Hvordan ta ansvar for egen helse i en moderne verden?
Lær mer om ernæring, fordøyelse, hormoner, mineralbalanse, epigenetikk, stressmestring og hvordan du kan støtte kroppen naturlig!
Les mer her!

HR-bok-4