Når det kommer til mat, har jeg alltid likt best å ta ting på sparket – eller iallefall fra dag til dag. Men de fleste «eksperter» anbefaler å planlegge middag for flere dager, gjerne hele uka. Er det virkelig så smart som de skal ha det til?

Begge deler har sine fordeler og ulemper – og begge deler kan funke fint. Det kommer vel an på både personlighet og en rekke andre praktiske faktorer. Poenget er uansett å benytte ressursene best mulig og kaste minst mulig mat – og dermed også holde matbudsjettet innenfor rimelighetens grenser.

Litt om matsvinn
At det kastes for mye mat i dag, er det ingen tvil om. Jeg innrømmer at det skjer. Stadig vekk. Hver uke. Men det gjør faktisk vondt. Det føles så fundamentalt feil. Men av og til blir det bare slik. Av og til glemmer man bort den halve issalaten nederst i kjøleskapet, og oppdager det ikke før det er for sent.

Men jeg prøver så godt jeg kan å ha oversikt i kjøleskapet, ikke kjøpe mer enn hva jeg trenger og spise opp restene. Med litt innsats har vi klart å redusere matsvinnet betraktelig! Vi har også skaffet oss Bokashi-kompost, hvor en del matrester nå havner og blir til næringsrikt dyrkingsjord. Mer om det senere.

IMG_5721

Hvorfor planlegge ukesmeny?
Det som oftest blir fremhevet som fordeler med planlegging, er at du innlysende nok ikke behøver å bruke tid på mange turer til og fra butikken. En annen fordel er at du kun kjøper det du har planlagt, og ikke alt annet. Dermed er sjansen mindre for å sitte med mat som ikke blir spist.

For meg har ikke dette vært reelle utfordringer. Vi har to minutter til butikken. Jeg kjøper aldri annet enn akkurat det jeg skal ha – har aldri hatt for vane å fristes til å kjøpe snacks og snop. I tillegg har jeg alltid tenkt at det er kjipt å ikke kunne lage akkurat det jeg har lyst på den dagen. For det vet jeg jo ikke på forhånd!

Og kjøper man inn stort, så synes jeg det blir mer uoversiktlig, og større sjanse for å sitte igjen med rester som man ikke får brukt opp. Dessuten har vi lite kjøleskap, og derfor  problemer med å få plass til mat for ei hel uke. Har gjort noen halvhjertede forsøk på å sette opp ukesmeny tidligere, men ikke funnet flyten… og ikke helt sett hensikten.

 

Jeg gir planlegging en ny sjanse!
Nå har jeg likevel bestemt meg for å gi planlegging en sjanse. Først og fremst fordi jeg synes det er deilig å slippe å lure på hva vi skal ha til middag – hver dag. Spesielt har dette stått klart for meg etter at vi fikk barn. For det er ikke alle dager det er så lett å komme på hva man har lyst på, iallefall ikke på de mer hektiske dagene.

Og selv om man planlegger middag for ei uke, så behøver man ikke å kjøpe inn alle ingrediensene samme dag. Handlingen kan eksempelvis legges over to dager, slik at man får lukket kjøleskapet hele uka gjennom…

Legger man inn èn eller to restedager i løpet av uka, så tipper jeg man slipper å kaste særlig mye. Dette forutsetter at man lager middag på bakgrunn av hva man har i kjøleskapet den dagen. Ikke se bort fra at det kan dukke opp noen nye middagsvarianter som kan bli suksess! Men det fordrer at man tør å eksperimentere utenfor boksen!

Det gjelder altså å planlegge ukesmenyen slik at man har en sjanse for å få benyttet frukt og grønt, eller andre ingredienser, som man typisk ikke bruker opp på èn rett. Har vi blomkålris en dag, tar vi pizza med blomkålbunn en av de andre dagene (dersom blomkålen er stor, vel og merke).

Utstyret i orden
Jeg har alltid pleid å notere slikt på små huskeblokker, men nå har jeg laget meg ei skikkelig «tavle» som jeg kan sette eller henge på kjøkkenet. Brukte sort «tavlepapir» fra Granit, som jeg klistret på ei slitt fjøl. Skriver med «kritt-tusj», også fra Granit. Vaskes av med fuktig klut for hver uke. Jeg benytter også anledningen til å notere meg hva jeg har i kjøleskapet som bør brukes til akkurat den middagen, samt andre kulinariske gjøremål jeg bør prøve å få unna i løpet av uka.

Ønsk meg lykke til!

IMG_6132