Når man først skal spise noe godis, så kan man jo like gjerne spise næringsrikt godis? Disse er kjekke å ha stående i kjøleskapet, eller i fryseren, så man har noe for hånden i de mer tidsklemte øyeblikkene.

Jeg bløtlegger alltid nøtter og frø, men det er noe jeg gjør på forhånd, ellers blir det for stort tiltak å skulle lage noe sånt. Legger i vann store porsjoner med nøtter og tørker på lav varme. Oppbevarer dermed i tett boks på et kjølig sted, så har jeg nøtter for flere uker om gangen, klart til bruk!

Du kan bruke de nøttene du ønsker eller har for hånden her, det samme med frukt/bær. De fleste kombinasjoner blir gode, og jeg liker å variere litt om jeg kan. Jeg gjorde et forsøk på å tørke solbær da vi fikk årets ladning i hus. Disse knuste jeg til pulver og det ga en god aroma på både disse sjokorutene og på is.

Denne gangen finhakket jeg alle ingrediensene, men man kan også bare grovhakke for en litt annen konsistens.

Ingredienser:

Ca 2 dl finhakkede nøtter (jeg har brukt mest cashew, samt noe hasselnøtter, makadamia og valnøtter)
Ca 1 dl finknuste tørkede bær (jeg har brukt gojibær og solbær)
Et par håndfuller dadler, grovhakket
4-5 ss hampfrø (trenger ikke bløtlegging)
Ca 1,5 dl smeltet kokosolje
2 ss carob eller kakao eller en kombinasjon
1 strøken ts ekte
vaniljepulver
1 ss melasse (kan sløyfes, men tilfører ekstra mye mineraler)
En miniklype salt
Evt. noen dråper stevia
Strø evt. sesamfrø på toppen (sesamfrø bør med fordel bløtlegges)

Fremgangsmåte:

Alt blandes i en bolle og smøres deretter utover en bakepapirkledt form. Settes i fryseren til den kan skjæres i ruter. Oppbevar kaldt! Kokosolje smelter raskt i romtemperatur…

IMG_6032.jpg

IMG_6034