Rask og frisk salat for sommerlige dager, da svetting på kjøkkenet ikke frister så innmari… Likevel er den mettende, og full av gode greier! En utmerket plukk-selv salat for små never som liker å utforske nye smaker…

Vannmelon og feta er en superdeilig kombo! Fruktig og friskt og salt og kremete på en gang. Rene kinderegget.

Jeg bløtlegger kikerter i salt, varmt vann over natta, koker til de er møre, avkjøler og fryser ned. Og så tar jeg opp noen håndfuller når jeg trenger. De tiner kjapt på en tallerken, og kan freses raskt i panna med fett og krydder etter ønske. En rask måte å få gjøre en salat mer næringsrik og mettende.

Du kan selvsagt bruke ferdig kokte kikerter på boks, hender jeg gjør det også, men det er jo en fordel å bløtlegge for å få maks ut av næringen og gjøre dem milderer mot magen.

Ingredienser:
Quinoa (kokes etter anvisning på pakken og avkjøles lett)
Vannmelon
Feta (bruker økologisk feta av geitemelk)
Kikerter, frest i panna med ønsket krydder (hvitløkspulver og spisskummen er godt her)
Frisk basilikum
Evt. småsalat
Evt. pinjekjerner (jeg hadde en liten rest som jeg freste med kikertene)

Hummus:
Moser et par håndfuller tinede kikerter og smaker til med en ts eller så med tahini (sesampasta), salt, sitronsaft, pepper, hvitløkspulver og olivenolje!

IMG_3808

IMG_3815