Hjemmelaget nøttesmør er en fin avveksling for knøtta på surdeigsbrødet! Både mandler og sesamfrø er rike på mineraler og vitaminer, men absolutt en fordel å bløtlegge de først for å fjerne antinæringsstoffer.

Mandler og sesamfrø, evt. bare mandler
Kokosolje, kaldpresset
Lønnesirup
Ekte vaniljepulver eller ekte vaniljeessens
Uraffinert salt

Fremgangsmåte

Mandler og sesamfrø legges i varmt vann tilsatt litt salt over natta, hver for seg.

Skyll av og tørk i ovnen på lav temperatur (40-60 grader) til de er tørre gjennom. (Sesamfrø tar ca 3-4 timer, og mandler ca 7-8 timer).

Nå er antinæringsstoffer som binder opp jern og andre mineraler fjernet, og man får et langt mer næringsrikt og lettfordøyelig pålegg 🙂

Kjør i blender eller egnet maskin i flere minutter sammen med litt smeltet kokosolje, til det er en most og ganske jevn masse, og fettet slipper. Kanskje må man spe på med litt mer olje for å få maskina til å ta med massen rundt. Skrap ned fra kantene underveis. Må ha litt tålmodighet.

Sesamfrø blir ganske bittert, og kan med fordel ristes litt før det moses, for å heve smaken. Er best i kombinasjon med andre typer nøtter, du kan blande i det forholdet du vil. Derfor greit å bløtlegge hver for seg (også pga ulik bløtleggingstid), og mose separat, slik at man kan smake seg til en god kombo i etterkant.

Smak til med lønnesirup eller honning, ekte vaniljepulver og evt. en klype uraffinert salt. Oppbevares i tett boks i kjøleskapet i ca 3 uker.

14289820_1124423727593886_381875768003047814_o