Hjemmelaget nøttesmør er en fin avveksling på brødet! Både mandler og sesamfrø er rike på mineraler og vitaminer.

Mandler og sesamfrø, evt. bare mandler
Kokosolje, kaldpresset
Lønnesirup
Ekte vaniljepulver eller ekte vaniljeessens
Uraffinert salt

Fremgangsmåte

Mandler og sesamfrø legges i varmt vann tilsatt litt salt over natta, hver for seg.

Skyll av og tørk i ovnen på lav temperatur (40-60 grader) til de er tørre gjennom. (Sesamfrø tar ca 3-4 timer, og mandler ca 7-8 timer).

Nå er antinæringsstoffer som binder opp jern og andre mineraler fjernet, og man får et langt mer næringsrikt og lettfordøyelig pålegg. Du trenger ikke gjøre dette om du har dårlig tid.

Kjør i blender eller egnet maskin i flere minutter sammen med litt smeltet kokosolje, til det er en most og ganske jevn masse, og fettet slipper. Kanskje må man spe på med litt mer olje for å få maskina til å ta med massen rundt. Skrap ned fra kantene underveis. Må ha litt tålmodighet.

Sesamfrø blir ganske bittert, og kan med fordel ristes litt før det moses, for å heve smaken. Er best i kombinasjon med andre typer nøtter, du kan blande i det forholdet du vil. Derfor greit å bløtlegge hver for seg (også pga ulik bløtleggingstid), og mose separat, slik at man kan smake seg til en god kombo i etterkant.

Smak til med lønnesirup eller honning, ekte vaniljepulver og evt. en klype uraffinert salt. Tilsetter du litt kakao, får du sjoko-versjon! Oppbevares i tett boks i kjøleskapet i ca 3 uker.

14289820_1124423727593886_381875768003047814_o