Dersom du er en av dem som fortsatt styrer unna smøret og velger “sunnere” varianter som lettmargarin fordi du synes du burde, så kan jeg glede deg med å fortelle at du kan slutte å være “fornuftig”.

I årevis har vi blitt fortalt at mettet fett er livsfarlig. Denne risikoen har vært så ettertrykkelig påpekt at man formelig har kunnet kjenne hvordan blodårene snurper seg sammen. I dag “vet” alle at mettet fett er helseskadelig og noe man bør styre unna: Rømme, fløte, for ikke å snakke om smør – kongen over alle fettkonger!

smor_hoved_vivre

“Now for the real fun. Think of the fatty foods you´d love to eat if you thought they wouldn´t kill you or make you fat. When I tell my clients that butter and sour cream are safe and healthful, they beam incredulously as if a loved one were being returned from the dead.”  (Julia Ross, The Mood Cure)

Tallenes (klare) tale
I alle tider har mennesker spist mettet fett. I alle tider har hjerte-karsykdommer, overvekt og diabetes vært et nesten ikke-eksisterende problem. Tilfellene av disse sykdommene har eksplodert proposjonalt med at vi har kuttet det mettede fettet fra kosten vår, og erstattet det med syntetiske lettprodukter, raffinerte vegetabilske oljer, sukker og annet skvip.

“We have been “good” for sixty years. We´ve cut down hard on what we thought were “bad” fats, meanwhile stocking up on “safe” vegetable oils and hydrogenated fats, but the results have been disastrous. Heart disease has escalated, and cancer and diabetes have become epidemic.” (Julia Ross, The Mood Cure)

Siden hjerte-karsykdommer i dag er årsak til omkring 40 prosent av alle dødsfall i USA, skulle man tro at man vil finne en tilsvarende økning i inntak av mettet fett – dersom det er kolesterol og mettet fett som er triggeren til hjerte-karsykdom. Men i stedet finner vi det stikk motsatte! I perioden fra 1910 til 1970 har inntak av animalsk fett blitt redusert fra 83 til 62 prosent, og inntak av smør er redusert fra over åtte kilo i året til under to kilo. Ser vi på inntak av margarin og vegetabilske oljer, samt sukker og raffinerte karbohydrater i samme tidsperiode, finner vi at inntaket av disse er økt med henholdsvis 400 og 60 prosent.

En sakte oppvåkning
Det skjer imidlertid noe nå. De siste 5-10 årene har lavkarbobølgen bredt om seg, også her i Norge, og stadig flere stemmer har talt til smørets og fløtens fordel. Så budskapet er i ferd med å spre seg, men det tar tid å avvikle veletablerte “sannheter”. Jeg skal innrømme at jeg hadde problemer selv i starten. Jeg ble tidlig overbevist om at lavkarbo var en effektiv måte å gå ned i vekt på, men jeg var mye mer skeptisk til hva en lavkarbodiett gjorde med innsiden av kroppen. For jeg “visste” jo at mettet fett og animalske produkter førte til høyt kolesterol og til syvende og sist de uungåelige hjerte-karsykdommene.

smor_hoved

Hvordan mettet fett fikk sitt stygge stempel kan du blant annet du lese mer om i Andreas Eenfeldts bok “Matrevolusjonen”.

Men det var ikke egentlig lavkarbo jeg skulle skrive om her og nå, men heller gi en hyllest til en av mine beste venner; smøret. Og når jeg sier smør så  mener jeg selvsagt smør. “Godtsmør”, som mormor kalte det. Ikke margarin eller Bremykt eller Brelett eller Melange. SMØR! Meierismør! Røros-smør! Eller enda bedre: Upasteurisert smør.

Hva med kaloriene?
En annen årsak til at mange har byttet ut smør med oljer og margarin er frykt for vektøkning. Til det vil jeg bare si; ikke bekymre deg for fettet. Det gode fettet er alt annet enn din verste fiende! Kroppen trenger fett for å forbrenne fett. Sukker og karbohydrater fungerer derimot som fettlagrere, da de bidrar til utskillelsen av insulin.

Vegetabilske oljer inneholder dessuten like mange kalorier, i tillegg til at de som regel er svært helseskadelige (med unntak av uraffinerte, kaldpressede oljer som f.eks. olivenolje). Lettmargarin er… ja, les innholdsfortegnelsen og bruk sunn fornuft i stedet for å stole på reklameplakatene!

“Samtidig med at fettfobien satte inn, gikk fedmen rett til værs. Jo mer forsiktige vi ble med fett, desto fetere ble vi. Et eller annet er veldig galt. Stadig flere blir klar over det og stiller spørsmål ved hele tankegangen. På 2000-tallet har vi i Sverige diskutert og begynt å tvile på de fettfattige kostholdsrådene. Smørsalget har nylig begynt å stige igjen. Også i Norge, om enn ikke med så sterk økning som i Sverige. Samtidig har fedmeøkningen stoppet opp, vel og merke bare i Sverige.” (Andreas Eenfeldt, Matrevolusjonen)

Tilbake til gladsaken – Smørmyke fakta
Derfor er smør bra for deg:

  1. Smør er et naturprodukt som ikke industrien har tuklet nevneverdig med
  2. Smør inneholder 10 vitaminer, 10 mineraler, 18 aminosyrer og 11 typer ulikt fett
  3. Smør er særlig rikt på vitamin A, som er nødvendig for blant annet synet vårt og regulering av hormonet progesteron
  4. Smørets fettsyrer bidrar til dannelsen av kolesterol, en antioksidant som forekommer naturlig i store mengder i kroppen og som er helt essensielt for en rekke kroppslige funksjoner (jepsipepsi!)
  5. Smørets mettede fett er nødvendig for opptak av A, D og E-vitamin, samt kalsium, og ser ut til å ha kreftbekjempende egenskaper
  6. Smør har positiv innvirkning på hjernen, ledd, tenner og fordøyelsessystem
  7. Smør er en stabil fettkilde som (i motsetning til oljer) tåler høye temperaturer ved matlaging (særlig klaret smør)
  8. Smør smaker fantastisk og får mat til å smake mye mer!

Kvalitetsforskjeller
Den aller beste kvaliteten finner man i smør som er laget av upasteurisert, gjerne økologisk, melk fra beitefora dyr. Når melka ikke pasteuriseres, beholdes vitaminer og mineraler, samt enzymer og proteinene forblir intakt. Dersom dyra har fått spise sin naturlige føde (som gress og det som vokser på beite) inneholder melka ekstra mye næring, bla det viktige vitamin K2 som det ellers kan være vanskelig å få nok av. Jeg regner slikt smør mer som kosttilskudd enn som mat, egentlig, og betaler gladelig det det koster. Kjøper inn i større kvanta og fryser ned, enten fra tidsporten.no, hos duggurd.no eller andre steder hvor jeg kommer over slikt gull.

Slik lager du klaret smør:
Smør er utmerket til varmebehandling. For at det skal tåle veldig høye temperaturer bør du lage klaret smør (fjerne melkestoffene). Det eneste du trenger å gjøre er å smelte smøret og sile det.

Smelt smøret på lav varme i en kasserolle. Smøret skal ikke koke. Fjern det hvite på toppen og sil så smøret gjennom et helt rent bomulls- eller linklede. Tøm kun over det gule, klare smøret og unngå å få med for mye av “bunnslammet”. Dersom noe av dette likevel kommer med når du heller, fanges det opp av kledet. Fyll over på egnet boks med lokk og oppbevar i kjøleskap.

Artikkel i Daily Mail
Bodyecology.com

smor_vivregaard