Stadig flere “møter veggen”, blir “utbrent” og diagnostisert med kroniske lidelser som MS, fibromyalgi og ME. Mye tyder på at binyrene spiller en viktig rolle i denne sammenhengen. Kroppens genetisk programmerte måte å respondere på stress, fungerer ikke optimalt i dagens samfunn, hvor mange har et alt for høyt stressnivå. Dette resulterer i at binyrene konstant overproduserer stresshormoner, med binyretretthet som følge.  I boka “Overcoming adrenal fatigue” av Kathryn R. Simpson, kan du lese mer om hvordan dette kan føre til at vi blir kronisk syke, og ikke minst hva du kan gjøre for å få binyrene på rett kjøl.

Er du konstant trøtt eller sliten på dagtid, men plutselig lys våken om kvelden? Sover du dårlig og våkner om natta? Svimler det for deg når du reiser deg for brått? Har du problemer med å konsentrere deg? Er du plaget av PMS? Lavt blodtrykk? Følsom for kulde? Kronisk vondt i korsryggen? Dette er noen typiske tegn på at binyrene får kjørt seg mer enn de burde.

“Adrenal stress disorder is very, very common. It may not seem like it, but our bodies are put to the test every day. It’s taking a toll. Our bodies can’t handle it so they start to break down. Name a disease or symptom and the person having it probably has some form of adrenal stress.” (Dr. Brant Larsen, drlarsen.com)

Hva skjer når vi stresser?

Vår evne til å håndtere stress er helt avhengig av binyrene. Binyrene er to små kjertler som blant annet sørger for produksjon av hormonene adrenalin og kortisol – det er disse hormonene som regulerer stressnivået vårt. Dersom du stresser mye, vil binyrene hele tiden produsere stresshormoner. En kropp som konstant har for høye nivåer av stresshormoner i omløp, vil etterhvert få problemer på mange ulike områder: fordøyelse, immunforsvar, tankevirksomhet og stoffskifte.

Etter en tid med økt hormonproduksjon, blir binyrene utbrente og slutter å produsere hormonene. Uten tilstrekkelig kortisol i kroppen, finnes ikke lenger noen “av-knapp” for immunforsvaret – det blir gående på høygir. Kroppen forsøker å kompensere ved å presse seg til å produsere mer kortisol, og immunforsvaret blir overkjørt– noe som typisk kan føre til kronisk sykdom, autoimmune lidelser og allergier.

binyretretthet_2

En genial overlevelsesmekanisme – i utgangspunktet…

Fra naturens side er den biokjemiske stressprosessen en genial overlevelsesmekanisme. Dersom man som hårete huleboer ante at fare var på ferde, var det helt essensielt at kroppen satte i gang en rekke tiltak for å maksimere sjansene for å overleve. Hjertet pumper raskere, blodet blir tykkere (for å unngå å blø ihjel ved skade), naturlige smertestillende stoffer utskilles i hjernen – all energi blir fokusert omkring de mest essensielle funksjonene i en “fight-or-flight” situasjon.

Problemet er bare at denne prosessen i dag som regel ikke fungerer til vår fordel. Vår hverdag byr sjelden på virkelig faretruende situasjoner, men kroppen responderer likevel på vårt emosjonelle stress med samme kjemiske mønster. I dagens samfunn er antagelig stress en av de største medvirkende årsakene til skrantende helse.

Husk også på at stress ikke bare er et resultat av en hektisk hverdag. Allergiske reaksjoner, regulering av blodsukker og andre prosesser som foregår på innsiden, og som vi kanskje ikke merker så mye til, utløser også stresshormoner. Høyt inntak av sukker og andre raffinerte karbohydrater som bidrar til konstant ustabilt blodsukker er faktisk en av de mest belastende tilstandene for kroppen. Det samme er også tilfelle dersom vi hopper over måltider eller dropper frokost.

“Life is very different today. We live in a stressed-out civilization, and many of us feel overwhelmed by a seemingly inescapable environment of stress, form overwork, financial problems, realtionship issues, and the responsibilities of parenting to sleepless nights and suboptimal diet and nutrition. On top of this, and perhaps even more importantly, we are exposed to environmental and chemial toxins that exist throughout the food chain, in our homes, and in the atmosphere.” (Kathryn R. Simpson)

Betennelser – årsaken til sykdom

Ny forskning tyder på at betennelsestilstander (inflammation) i kroppen er en viktig nøkkel til å forstå en rekke sykdommer. Det er blant annet derfor fungerende binyrer er så viktig for optimal helse; hormonene som utskilles er naturlig betennelsesdempende!

“Over the past decades, many scientists have come to believe that inflammation is at the root of most chronic health problems. In fact, an overloaded inflammatory process is found in most diseases. (…) Researchers have even concluded that cancer is an out-of-control inflammatory condition.” (Kathryn R. Simpson)

Forfatteren av boka, Kathryn R. Simpson ble selv diagnostisert med multippel sklerose (MS).  Legene behandlet symptomene hennes individuelt med ulike medisiner, men ingen prøvde å finne den bakenforliggende årsaken til tilstanden hennes. Dermed startet hun selv en prosess for å bli frisk. MS er betraktet som en betennelsestilstand i nervesystemet, og alle symptomene hennes var betennelsesrelaterte. Hun leste alt hun kom over av relevant materiale, og fant til slutt ut at binyrene spiller en særdeles viktig rolle i å hindre betennelse i kroppen. Ved å adressere binyrene og sørge for at disse begynte å fungere normalt, ble hun etterhvert symptomfri.

binyretretthet_1

Binyrenefunksjon påvirker mye

Stoffskiftet og binyrefunksjon er nært knyttet sammen. Kortisol er nødvendig for produksjon av stoffskiftehormoner, men for mye kortisol kan føre til at stoffskiftet blir for høyt, noe som igjen stresser binyrene ytterligere. Lavt stoffskifte kan føre til nedsatt binyreaktivitet, som igjen bidrar til lavt stoffskifte.

Det er også oppdaget en link mellom svekkede binyrer og matallergier (spesielt glutenintoleranse)– dette kan faktisk vise seg å være en av de største årsakene til at voksne mennesker utvikler allergi mot mat som tidligere har vært uproblematisk for dem. Binyrene påvirker også beinmuskler som støtter opp om korsryggen, og kronisk ryggvondt i dette området kan faktisk være en indikasjon på at binyrene er i ulage!

Hvordan teste?

Symptomer på ubalanse i binyrefunksjonen er mange, og avhenger av hvor langt prosessen har kommet. I starten vil man ha symptomer på økt hormonproduksjon, mens andre symptomer gjerne melder seg dersom binyrene har problemer med å produsere nok hormoner. Dersom du har mistanke om at dette er et problem for deg, finnes det spørreskjemaer som kan fylles ut for å kartlegge tilstanden. Legen kan også ta blodprøver for å måle hormonnivåer i kroppen. En spyttprøve som tas 4-6 ganger i løpet av én og samme dag, er imidlertid mer pålitelig. Denne kartlegger kroppens kortisolnivåer i løpet av et døgn.

Hva kan gjøres?

Mye kan gjøres, heldigvis! Binyrene har en god evne til å reparere seg selv, hvis de får sjansen. Å stresse ned er selvsagt en viktig nøkkel. Riktig kosthold, moderat mosjon, tilstrekkelig søvn og restitusjon er også av stor betydning. Det kan være nødvendig med tilførsel av kortisol i en periode, for at binyrene skal få tid til å hente seg inn igjen.

“No matter what the cause of adrenal fatigue, it´s virtually never too late to resurrect your adrenal function. I know. All my adrenal hormone levels were incredibly low by the time I was diagnosed with multiple sclerosis. Yet I healed my adrenals and turned my health around. Most would have said that it was too late for me, that MS isn´t reversible. But not only do I feel great, my most recent MRI showed no remaining lesions in my brain – one of the hallmark symptoms of MS. Taking bioidentical cortisol (hydrocortisone) to rebuild my adrenal function played a big part in my recovery.

This approach offers great promise for many other diseases that fall into the “too late” category: lupus, fibromyalgia, rheumatoid arthritis, and more. All of these have been shown to have an adrenal component and can potentially be remediated or possibly even resolved by detecting and treating adrenal hormone deficiencies, along with any other related endorcine imbalances, such as hypothyroidism.” (Kathryn R. Simpson)

Flere gode tips, presentert på en lettfattelig og oversiktlig måte, finner du i boka. Den kan blant annet kjøpes på adlibris.no eller Amazon.com.

binyretretthet_hoved_2