Omlag 80% av alle amerikanere er estimert å ha for lite magnesium. Antagelig står det ikke veldig mye bedre til her i landet. Men, magnesiummangel kan heldigvis rettes opp!

Vi hører svært lite om magnesium. Det er anderledes med “brormineralet” kalsium – det har myndighetene i Norge (og verden forøvrig) ropt høyt om i flere tiår. Drikk melk, får vi høre, ellers blir du beinskjør! Merkelig da, at vi nordmenn som drikker så mye melk, også er blant de mest beinskjøre. Litt av en gåte skulle man tro?

Hvorfor er magnesium så viktig?

Magnesium regulerer/aktiverer mer enn 3751 ulike enzymer/proteiner i kroppen. Disse er viktige for blant annet å produsere, transportere, lagre og forbruke energi, for cellevekst og cellereproduksjon. Magnesium er delaktig i utallige prosesser i kroppen og uten tilstrekkelig tilførsel kan viktige funksjoner “stenge av” – helsekonsekvensene kan bli fatale.

Noe av det viktigste magnesium gjør i kroppen:

  1. Assisterer enzymer med kroppens utallige kjemiske reaksjoner, blant annet temperaturregulering
  2. Produserer og transporterer energi
  3. Sørger for at protein blir nyttiggjort
  4. Sørger for overføring av nervesignaler
  5. Virker muskelavslappende

Både ny og eldre forskning viser til at magnesium kan være en viktig (og dessverre ofte oversett) brikke i mange sykdomsbilder, blant annet ved hjerteinfarkt, slag, Parkinson, Alzheimer, diabetes, overvekt, depresjon og, ikke minst, beinskjørhet! …for å nevne noe, for lista er lang. Tilskudd av magnesium har dessuten vist seg å lindre PMS-symptomer og er ekstra viktig i forbindelse med unnfangelse og graviditet.

magnesiummiracle

Diabetes og metabolsk syndrom
I forbindelse med diabetes og metabolsk syndrom (forstadiet til diabetes), har magnesium vist seg ekstremt viktig, fordi magnesium er nødvendig for at insulinet kan frakte glukose inn i cellene. Dersom man ikke har tilstrekkelig magneisum, forblir både blodsukker og insulin konstant forhøyet. Glukosen blir lagret som fett, man blir overvektig og veien mot diabetes er påbegynt. Særlig midjefettet, det farligste, er forbundet med magnesiummangel.

Overvekt
Ser man nærmere på viktigheten av et mineral som magnesium finner man nok et eksempel på hvordan overvekt ikke skyldes inntak av for mange kalorier alene. Dette er en myte som heldigvis er i ferd med å rakne i sømmene. Ironisk nok ser det ut til at næringsmangel kan være en svært viktig faktor! Ja, mangel!

Eksempler er mangel på viktige aminosyrer som regulerer appetitten, men også mangel på magnesium, siden dette mineralet er essensielt for at B-vitaminer blir tatt opp i kroppen. Eksperimenter viser til og med at det er gode muligheter for å undertrykke de genetiske disposisjonene for fedme ved hjelp av for eksempel tilstrekkelig næringsinntak. Dessverre er det slik at mange slankedietter ofte ikke innholder tilstrekkelig magnesium, og dermed kan vekttap bli enda vanskeligere.

Beinskjørhet og hjertekar-sykdom
Mange tenker som så at beinskjørhet er en nødvendig konsekvens av å eldes, men dette er ikke tilfelle. Beinstrukturen vår er i utgangspunktet skapt for å vare livet ut! Husk at magnesium er like viktig som kalsium for å ivareta et sunt skjelett, og at magnesium er en viktig faktor som hindrer at kalsium gjør skade i kroppen. Kalsifisering er nemlig et fenomen som opptar medisinen mer og mer. Kalsifisering i nyrene gir nyrestein, kalsifisering i blodårene rundt hjertet gir hjerteinfarkt, kalsifisering i hjernen gir slag, osv.

” A hundred years ago we enjoyed a diet high in magnesium with a daily intake of 500 mg. Today we are lucky to get 200 mg. However, calcium in the diet has never been higher. This high-calcium, low-magnesium diet, when coupled with calcium supplementation, can give a calcium to magnesium imbalance of 10:1 or even higher — which constitutes a walking time bomb of impaired bone health and heart disease.” (Carolyn Dean)

ME og fibromyalgi
Noen andre sammenhenger som dukker opp i nyere forskning kan være interessant å merke seg. Magnesiummangel er svært vanlig blant personer med utmattelsessyndrom (ME) og fibromyalgi, og tilførsel av magnesium kan se ut til å bidrat til å slappe av musklene og lindre smerte. Et svekket immunforsvar kan være noe av årsaken til fremvekst av disse stadig voksende lidelsene, og uten tilstrekkelig mineraloverskudd klarer ikke kroppen å forsyne immunforsvaret med det den trenger til å motstå sykdommer.

Hvorfor mangler så mange magnesium?

1) For mye prosessert mat
Spiser du mye ferdiglaget mat og halvfabrikata, og lite “ren” mat, får du garantert i deg for lite magnesium, da denne maten ikke inneholder stort av mineraler overhode.

2) Utarmet jordsmonn gir næringsfattig vekst
Er du flink å spise grønnsaker sa du? Det er dessverre ikke sikkert det hjelper så mye… Planter kan ikke selv produsere mineraler (slik de produserer vitaminer), mineraler må tilføres via jordsmonnet. Fordi magnesium er en av de mineralene som går først tapt når jorda blir utarmet av for aggressivt jordbruk, er grønnsaker, frø og korn i dag veldig fattig på magnesium. Før industrialiseringen av jordbruket kunne man faktisk få tilstrekkelig mineraler via kosten. I dag er det dessverre ikke slik, kanskje med mindre du spiser bare økologisk dyrket mat, som oftest inneholder mineraler i større mengder.

3) For mye kalsium
For mye kalsium i kroppen hindrer opptak av magnesium. Melk har for eksempel en ganske skjev fordeling mellom kalsium og magnesium, så dersom vi får i oss mye melkeprodukter uten å kompensere med ekstra inntak av magnesium risikerer vi blant annet beinskjørhet.

4) Andre faktorer
En rekke andre faktorer virker inn på magnesiumopptak og utnyttelsen av dette livsviktige mineralet, eksempelvis stress, for lite magesyre, for lite vitamin D og medisinbruk.

Hva kan du gjøre?

Første gode råd på lista er å sørge for regelmessig fysisk aktivitet og spise mest mulig ren mat, helst økologisk. Benytt i større grad magnesiumrike grønnsaker i kostholdet, og gjerne noe frø og nøtter. Chiafrø er uovertrufne når det gjelder næring!

Husk at frø og nøtter helst bør være rå (altså ikke ristet/varmebehandlet), og at det er en stor fordel å bløtlegge dem før inntak, siden de ellers inneholder enzymbarrierer som hindrer opptaket av næring i stor grad. Bløtlegging gjør dem også mer skånsomme mot magen og lettere fordøyelige.

Sørg for at kroppen din også har tilstrekkelig av øvrige vitaminer og mineraler – husk at alt arbeider sammen som et orkester. Et tilskudd av magnesium kan være lurt, og det enkleste er å få magnesium gjennom huden. Magnesiumspray er et godt valg.

magnesiumolje

Kun 1% av magnesiumet finnes i blodet, så en blodprøve er som regel misvisende. En hårmineralanalyse kan være en bedre indikator, og viser også forholdet mellom kalsium og magnesium (samt mange andre viktige mineraler og sporstoffer).

Vil du lese mer om magnesium, kan Carolyn Deans bok “The Magnesium Miracle” anbefales. Den ble utgitt første gang i 2003, og har kommet i oppdatert utgave i 2007.

Du kan også ta en titt på nettsidene til forfatteren drcarolyndean.com.