Vi har den nordiske ekvivalenten til gojibær i hagen! Helt det samme er det vel ikke, men nyper er for superbær å regne. Full av c-vitamin og kraftige antioksidanter, samt vitamin A, B1, B2, B3, jern og kalium. Nyper har vist seg å ha en lindrende effekt hos mennesker med gikt, fordi de virker betennelsesdempende.

opp_nypete_txt

De er et lite satansverk å rense, men hvis man har en liten time en søndag, så gjør det til en avslappende, meditativ stund for deg selv. Alternativet er å se på at de råtner på busken. Ikke aktuelt, siden disse nypene (antagelig) er det eneste spiselige som gror i hagen min! Plukk, rens, tørk og trekk!

Finn en nypebusk på et tidspunkt hvor nypene er akkurat passe modne. Dette vil si at de skal være ganske harde, ikke myke, men likevel fullvokste og røde. Hvis du vil rense dem; skyll og del i to. Bruk en liten teskje, gjerne en som er litt spiss, og skrap ut frøene inni. Vær obs på at disse frøene ofte blir kalt “kløpulver”, så det kan være en fordel å bruke hansker.

Legg de utover et dehydratorbrett eller et stekebrett, og tørk i dehydrator eller i komfyren i så mange timer som trengs for at de skal være helt tørre. Bruk laveste temp dersom du bruker vanlig ovn. Det beste er selvsagt dehydrator, hvor du kan ha enda lavere temperaturer, for å bevare mest mulig av næringen. Jeg brukte knappe 40 grader over natta. Noe av vitaminene vil uansett forsvinne ved behandling.

Oppbevar de tørkede nypene på en lufttett beholder og knus ved behov. Kok opp vann og lag kjøle noen grader. Nyper bør ikke koke – da mister du mye av næringen. Nypete skal trekke i 10-15 minutter. Jeg tilsetter en pitteliten dråpe flytende stevia og en skvis sitron for å virkelig fremme nypesmaken. Fantastisk!

opp_nypete_rens

opp_nypete_nyper

opp_nypete_4