Før jula setter inn for fullt med stekt mat og saus i alle varianter, har kroppen lyst på noe rått og friskt. Et lite stykke indrefilet, som såvidt blir frest på utsiden, blir til en kledelig fasjonabel lunsj, sammen med syrlig grapefrukt og sprø fenikkel.

Noen dråper god, økologisk olivenolje, nykvernet sort pepper og Maldon-salt, og kroppen har fått sitt siste halveksotiske streif før den norske tradisjonsmaten tar over for fullt.

biffsalat_hoved

Ingredienser
Indrefilet av storfe, helst økologisk
Båter av grapefrukt, pluss grapefruktjusen
Fenikkel i tynne strimler
Avokado i tynne båter
God olivenolje
Sort pepper og godt flaksalt

Fremgangsmåte
Fres den romtempererte biffen kjapt på høy varme i en liten klatt klarnet smør/ghee på alle kanter. Gjort på 3 minutter. La biffen hvile noen minutter før du deler opp i skiver.

Anrett kjøttet sammen med de øvrige ingrediensene. Drypp over olivenolje og skvis ut grapefruktjusen som er igjen etter at du har gravd ut grapefruktkjøttet.

Fenikkel har blitt kalt den ultimate fordøyelsesgrønnsak, ikke uten grunn. Her kan du lese mer om fenikkel. Grapefrukt øker utskillelsen av fordøyelsesstoffer i magen.

biffsalat_2

Fordøyelsestips i jula
Fermentert mat regnes som rå mat, og er helt supert for fordøyelsen. Det er ikke uten grunn at ekte, fermentert surkål alltid har vært et must til den fete juleribba. Ekte surkål og rødkål lager du enkelt selv, litt sent å rekke det i år, men husk det til neste jul!

Husk ellers å tygge maten godt, og ikke skyll ned med for mye væske. (Drikk heller godt mellom måltidene – mye av julematen er ganske salt). Det er viktig å la enzymer og stoffer i spytt og mage/tarmsystem få jobbe slik den skal uten at vi tynner disse ut for mye. Men en knert akevitt er derimot fint til ribba!

biffsalat_1